Páteční globální technologický výpadek IT systémů zasadil další ránu už tak křehkým dodavatelským řetězcům a může zvýšit inflaci.
Letecká přeprava byla nejvíce postiženou s tisíci zrušenými nebo zpožděnými lety, což znamenalo zpoždění v dodávkách zboží a zvýšení nákladů. Výpadek tak způsobil ohromné ztráty mnoha společnostem, ale světovou ekonomiku nevykolejil.
„Páteční výpadek se dá označit za nejhorší v historii. To, čeho se obávali lidé na přelomu tisíciletí, nastalo o více než 24 let později,“ uvedl analytik Purple Trading Petr Lajsek. Výpadek zhoršil existující problémy v dodavatelských řetězcích a zvýšil přepravní ceny v době, kdy je globální poptávka vysoká. Může mít negativní efekt na boj s inflací. Například dodavatelský řetězec polovodičů, který silně závisí na letecké přepravě, čelil vážným problémům, podotkl.
„Problémy s nasazením nové verze bezpečnostního systému CrowdStrike ochromily ke konci minulého týdne miliony uživatelů operačního systému Windows. Toto zabezpečení používají kriticky důležité služby v dopravě, zdravotnictví nebo financích. Zabezpečení CrowdStrike používá přes 50 procent firem v žebříčku Fortune 500,“ upozornil ekonom Patria Finance Jan Bureš. Důkazem toho jsou podle něj nejen zpožděné lety, ale i odložené operace pacientů i nedostupné systémy některých bank.
Z akciových titulů nepřekvapivě nejvíc utrpěl strůjce onoho výpadku, společnost Crowdstrike. Její akcie během pátku padaly o více než 20 procent, den ale nakonec zakončily se ztrátou 11 procent. Dočasného výprodeje tak využili investoři k nákupu ve slevě. Pověst Crowdstrike je však pošramocená a další výprodeje mohou pokračovat v následujících dnech. Akcie Microsoft nakonec páteční seanci zakončily se ztrátou pouhých 0,75 procenta. V pondělní fázi předobchodování naopak akcie Microsoft o tři čtvrtě procenta rostly, upozornil Lajsek.
CrowdStrike touto chybou způsobila škody v řádu nižších desítek miliard dolarů, odhadl analytik XTB Tomáš Cverna. Přestože bylo řešení problému rychlé, společnost se podle něj nevyvarovala reputačnímu problému. V pondělí v předobchodní fázi na americkém trhu klesají její akcie asi o tři procenta, doplnil.
Američtí spotřebitelé podle Lajska čelili problémům s platbami kreditními kartami, což narušilo osobní spotřebu i podniky. Vedle finančních ztrát jsou hmatatelná také zvýšená kybernetická rizika. Problém s náhradou škod bude velmi komplikovaný, jelikož pravidla kompenzací se liší mezi USA a EU. Aerolinky mohou tvrdit, že nejsou povinny platit odškodnění za zpožděné nebo zrušené lety kvůli mimořádným okolnostem a zavinění třetí stranou, dodal.