Analýza Richarda Jahody – Postup Finanční správy ČR v řízeních spojených s výplatou kompenzačního bonusu 2022 byl dalším a opakovaným příkladem nezákonného postupu této instituce. Věc došla tak daleko, že představitelé profesních skupin vydali společné prohlášení obsahující protest proti těmto praktikám, s výzvou k nápravě stavu.
V souladu se zákonem je kompenzační bonus určen pro skupinu osob, jejichž hospodářská činnost byla významně dotčena pandemií koronaviru nebo opatřeními přijatými státem z důvodu ohrožení koronavirem. Osobami, na které se výplata kompenzačního bonusu vztahuje, jsou OSVČ, společníci malých s.r.o., rodinných závodů a tzv. dohodáři. Jediným kritériem pro určení, zda činnost byla významně dotčena, je pokles příjmů oproti srovnávacímu období. Kompenzační bonus se vyměřuje a vyplácí na základě řádně podané žádosti poplatníka.
Finanční správa na významnou část podaných žádostí reagovala buď zasláním e-mailu, nebo dokonce telefonáty přímo poplatníkům, při kterých bylo požadováno doplnění žádostí o celou řadu informací o hospodářské činnosti žadatele. Důvodem měl být fakt, že činnost žadatele nebyla zastavena či omezena vládními opatřeními. Tyto tzv. neformální žádosti byly často doprovázeny výhrůžkami zahájení daňové kontroly a varováním před důrazným postupem Finanční správy, s doporučením podané žádosti raději stáhnout. Pokud poplatník na takovou nezákonnou a fakticky nedoručenou výzvu nereagoval a požadované informace nedodal, následovalo v mnoha případech zastavení řízení ze strany správce daně, s odvoláním na právně nepřípustné jednání. Opět asi není potřeba zdůrazňovat, že se jedná o postup v rozporu se zákonem, protože kompenzační bonus byl v souladu se zákonem již vyměřen podáním žádosti. Správce daně tedy měl jen dvě možnosti: kompenzační bonus vyplatit nebo zahájit postup k odstranění pochybností či daňovou kontrolu. Proti zastavení řízení nezbylo poplatníkům nic jiného než podání odvolání.
Asi není nutné vysvětlovat, že šlo o šikanózní a jednoznačně nezákonný postup, jehož cílem bylo odradit poplatníky od čerpání kompenzačního bonusu. Vychází z dlouhodobě uplatňovaného postoje Finanční správy, kdy každý poplatník je předem sprostý pachatel nebo alespoň sprostý podezřelý. Bude jistě trvat delší čas, než se toto neblahé dědictví “éry babišismu” podaří odstranit.