Náklady českých firem v září stouply

|

Náklady českých malých a středních podniků stouply v září meziročně o 1,5 procenta. Zároveň ale firmy nakupovaly o desetinu procenta častěji než ve stejném období loni. Vyplývá to z Indexu firemních nákladů, který společnost Fidoo sleduje na vzorku více než tisícovky malých a středních firem. Fidoo je český fintech, který nabízí společnostem finanční správu.

České firmy po létě opět najely na své předprázdninové transakční objemy, uvedl ředitel Fidoo Petr Herzmann. „I když ani letos v létě firemní aktivity tak docela neusnuly, v září běžné firemní náklady dosáhly meziměsíčního nárůstu 22 procent. Počet transakcí meziročně vzrostl o celou desetinu, a to i ve srovnání s tradičně silným zářím. To značí, že české firmy získávají důvěru v postupné oživování ekonomiky,“ řekl.

Meziroční zvýšení počtu firemních transakcí podle něj ukazuje na to, že pesimismus české firmy opustil a ty chtějí z byznysových příležitostí letošního podzimu získat, co je možné. Inflace zkrocená na úroveň tolerančního pásma je jim nakloněná, míní Herzmann. „Na nich teď je docílit maximálních úspor tam, kde je to potřeba, a získat prostředky na další růst,“ dodal.

Podle datového ředitele Creative Dock Adama Hanky se ukazuje, že firmy dnes více optimalizují a hledají způsoby, jak maximalizovat hodnotu utracených peněz. „Dělají častější, ale menší nákupy a využívání množstevních slev a výhodnějších nabídek. Trendem je přechod od velkých jednorázových nákupů k menším, častějším transakcím. Je to reakce na inflační tlaky,“ řekl Hanka.

Firmy podle něj také mnohem více využívají pro optimalizaci umělou inteligenci. Důležitým faktorem zůstává také digitalizace a automatizace procesů, které firmám umožňují lépe kontrolovat a řídit své výdaje. Pro malé a střední podniky je podle Hanky klíčové udržet si konkurenceschopnost při současném zachování zdravého cash flow. Častější, ale menší transakce jim umožňují lépe reagovat na změny na trhu a efektivněji řídit své zdroje, podotkl.

Mezi firemní náklady patří nákup materiálů, pohonných hmot, kancelářského vybavení, produkční náklady a jiné. „Index sleduje náklady s výjimkou nájmů a mezd. Ty si totiž firma dokáže ohlídat, denní náklady ale spíše ne. Obecně jde o transakce, které dělají pracovníci na firemní účet. Nejde jen o mandatorní výdaje, ale také výdaje spojené s realizací zakázek a podnikáním,“ podotkl Herzmann.

Předchozí

Tuzemská ekonomika: U podnikatelů trvají problémy

Koruna oslabila k euru

Další