Pouze necelá desetina mladých Čechů do 25 let nemá žádný vlastní příjem. Většina z těch, kteří na brigády chodí, svůj výdělek zcela neutratí a dokáže si odkládat stranou. Jak hospodařit s penězi, se mladí lidé dozvídají hlavně z internetu. Vyplývá to z průzkumu investiční platformy Portu ve spolupráci s organizací Nekrachni. Průzkum uskutečnila agentura Ipsos mezi 500 respondenty.
Více než třetina mladých pracuje celoročně a přes 30 procent chodí na brigády v létě. Z regionálního pohledu si prací při studiu přivydělává nejvíce mladých lidí v Libereckém kraji, a to téměř 89 procent. Nejméně je to v Praze, necelých 56 procent.
Většina mladých Čechů si brigádami přivydělává, protože chce mít vlastní finance a nakládat s nimi podle vlastního uvážení. Dalším důvodem je touha se osamostatnit a získat větší nezávislost na rodičích. Téměř 85 procent účastníků průzkumu si dokáže část výdělku odkládat stranou, v 56 procentech případů jim přispívají i rodiče. Vyzkoušet si různé pracovní oblasti uvádí jako důvod své motivace si přivydělat nejméně respondentů, 26 procent. Přibližně třetina brigádníků chce získat pracovní zkušenosti do svého životopisu.
Odpovědi na otázky, jak nejlépe zacházet s vydělanými penězi, hledají mladí Češi a Češky hlavně na internetu, protože nejsou spokojeni s úrovní finančních znalostí ze školy. „Škola jako místo, kde lze informace o finanční gramotnosti získat, zaostává. Tři čtvrtiny respondentů tvrdí, že v této oblasti nemají dostatečné znalosti. Přes 30 procent mladých nemělo finanční gramotnost ve škole vůbec, 44 procent téma probíralo, ale z jejich pohledu nedostatečně,“ uvedl analytik Portu Lukáš Raška.
Hlavním zdrojem znalostí a dovedností o světě financí tak nejsou pro mladé ani škola, ani rodiče, ale s 55 procenty internet. Populární jsou mezi nimi tzv. influenceři. Až 34 procent sleduje alespoň jednoho, jejich obsahová tvorba častěji oslovuje muže než ženy. Oblíbeným zdrojem informací jsou také knihy nebo webové stránky zaměřené na finance, které čte 31,5 procenta mladých Čechů a Češek. Přes 22 procent z nich poslouchá alespoň jeden finanční podcast.