V posledních třech letech uvažovalo 56 procent drobných podnikatelů o ukončení podnikání. Čtyři z deseti malých firem by svým blízkým nedoporučily podnikání jako zdroj obživy. Vyplývá to z dotazníkového průzkumu, které na tiskové konferenci k prvnímu ročníku akce Velký týden malých firem představila společnost Mastercard a byznys hub Opero.
Dalšímu rozvoji a motivaci v podnikání brání podle nich malým firmám pokračovat řada překážek. Podporou malých firem chtějí organizátoři iniciativy v dlouhodobém horizontu přispět k navýšení přidané hodnoty práce v české ekonomice. Ta je podle posledních dat Indexu prosperity a finančního zdraví čtvrtá nejnižší v Evropské unii, činí 39 procent.
Nejčastější příčinou nevyužívání státní podpory od menších firem je podle průzkumu přílišná byrokracie. Problémem pro nadpoloviční část žadatelů je i nejistota ohledně úspěšnosti žádosti.
„Menší podnikatelé vnímají jako významnou překážku inovací skutečnost, že jsou příliš nákladné, a obávají se i návratnosti těchto investic. Ve spojení s obtížně dosažitelnými zdroji financování je pak důsledkem fakt, že dvě třetiny podnikatelů financují inovace z vlastních zdrojů,“ uvedl předseda představenstva Asociace malých s středních podniků Josef Jaroš.
Hlavní ekonomický analytik Hospodářské komory Roman Renda zdůraznil potřebu zjednodušit podporu malých podniků. „Čím menší je firma, tím méně je pro ni úvěr dosažitelný, což situaci ještě více komplikuje. Přitom téměř dvě třetiny malých firem by uvítaly půjčku či úvěr, aby mohly investovat do svého rozvoje,“ podotkl.
Velký týden malých firem si klade za cíl zvýšit povědomí o důležitosti malých firem v české ekonomice, upozornit na jejich problémy a přispět ke zlepšení podnikatelského prostředí. „Navzdory všem překážkám se malé podniky zcela zásadně podílí na výkonnosti české ekonomiky a mají všechny předpoklady stát se hlavním zdrojem inovací a přidané hodnoty a posunout tak české hospodářství kupředu,“ řekl spoluorganizátor iniciativy Pavel Přikryl.
Více než 600 malých firem připravilo pro veřejnost akce, jako jsou dny otevřených dveří a prohlídky provozoven, workshopy a ukázky výroby, limitované edice nebo slevy na služby. Vedle toho iniciativa nabízí i více než 30 akcí po celé ČR, kde mohou podnikatelé i odborníci načerpat inspiraci, know-how a kontakty.