Advokátní byznys není sprosté slovo: Ideální klient

|

Seriál Advokátní byznys není sprosté slovo pokračuje druhým dílem. Kdo je ideálním klientem? A proč bychom se tím měli zabývat?

Když svým klientům vysvětluji pojem ideální klient, používám termín dvojí specializace, ve smyslu, jaký obor děláte a pro koho. Nemůžeme totiž nabízet své služby všem. Dnes je právních norem a soudních rozhodnutí tolik, že není reálné všechno sledovat a umět. Klient ale očekává kvalitní servis. Kdybychom chtěli uspokojit každého, bude to pro nás náročné jak časově, tak znalostně. Specifikací ideálního klienta zjistíte, co seškrtat a na co se víc zaměřit. 

Každý právník si tedy musí najít svého ideálního klienta? 

Přesně tak. Není to ale reálný klient, kterého známe osobně. Ideálního klienta si sestavujeme na základě naší specializace, našich osobních kvalit a preferencí. Tento proces mě vždycky fascinuje. Měla jsem třeba dvě realitní advokátky a s každou z nich jsme díky určení ideálního klienta vytvořily úplně jiný byznys, takže si nebudou konkurovat. 

Jak přesně ideálního klienta vytvoříme?

Zohledňujeme tzv. trio: silné stránky, cíl a situaci na trhu. Taky doporučuji mít dva ideální klienty. Jednoho pro krátkodobé a druhého pro dlouhodobé nabídky. 

Proč máme vedle situace na trhu řešit také silné stránky a cíl?

Každý z nás je už od dětství v něčem unikátní, něco mu jde líp než ostatním. Jenže postupem času jsme na to zapomněli nebo to v nás někdo potlačil. Když to znovu objevíte, tak získáváte neskutečný náskok. Práce vás začne znovu bavit. Naučíte se i lépe nakládat se svým časem. Přestanete brát zakázky, které nejsou vaše parketa a kde strávíte hodně hodin studiem problematiky. Navíc vám přestanou utíkat peníze. Když klientovi a jeho problému rozumíte, umíte spolupráci lépe nacenit. A cíl je dobré si stanovit proto, abyste věděli, kam směřujete, a po čase si to mohli zhodnotit. Nemluvím jen o stavu na bankovním účtu, ale taky jestli skutečně žijete život, jaký chcete.  

Celý rozhovor si můžete přečíst v Lawyers & Business č. 9/2021. V elektronické verzi jej můžete zakoupit na Alza.cz.

Předchozí

PRK znovu pomáhá ČSOB s dluhopisovým programem

Valášek: Konec volebního období pohřbí novelu insolvencí

Další