Advokacie je regulovaná činnost. Ale není to tak, že bychom nemohli nic. My jen máme pocit, že se nemáme nikomu vnucovat a dělat nevyžádanou a klamavou reklamu. Což mi přijde v pořádku, ale zároveň trochu úsměvné, protože to nepotřebujeme extra regulovat. Na to stačí obecné právní předpisy zakazující nekalou soutěž, GDPR a zdravý rozum. Už jste viděli, že by si zákazník přišel do autosalonu koupit luxusní auto na základě toho, že ho salon spamuje? Já ne. Chtít někoho spamovat a myslet si, že si u něho tím vybudujete důvěru, což je to hlavní v poradenském byznyse, je holý nesmysl.
Jak jde advokátům prodej?
Špatně. Ze školy jdeme jako nabušené právnické knihovny, které umí velmi odborně zpracovat problém, ale neumí se prodat. Hodně je to formováno advokátními předpisy, které vytváří v advokátech pocit, že prodávat je špatné. Většina advokátů pak jen reaguje na poptávky, které k nim přijdou. Jenže to nestačí. Nerostete, stagnujete, nebaví vás to a jednoho dne máte chuť praxi zavřít. S tím advokátům umím pomoci. Když si společně vysvětlíme, jaký manipulační prostor jim advokátní předpisy dávají, hodně se jim uleví a najednou zas mají chuť na svém byznysu pracovat.
Co je nejčastější téma, které s advokáty při mentoringu řeším?
Nejčastější otázka je, kde shánět nové klienty. V takové situaci se hned ptám, jestli opravdu chce víc klientů, nebo spíš lepší klienty. Když to celé rozebereme, tak jasně, chtějí to druhé.
Jak jde advokátům oslovovat klienty?
Pro mnoho z nich je oslovování klientů mimo komfortní zónu. A když se k tomu přidá strach, aby neporušili nějaký advokátní předpis, tak chápu, že to může být hodně složité. Vystoupit z pasivity a být aktivní je však základem toho, aby advokátní byznys šlapal. Ohledně reklamy nemáme jako advokáti úplně volnou ruku, ale na druhou stranu ji advokátní předpisy nezakazují. Proto je dobré se s nimi pořádně seznámit a sledovat i vývoj.