ČNB vystaví umělecké dílo z pravých bankovek

|

Umělecké dílo, které se skládá z tisíců platných českých bankovek v hodnotě 878 600 korun a igelitové tašky, vystaví výtvarník Epos 257 v České národní bance (ČNB). Neobvyklé dílo se v roce 2018 vydražilo pod názvem 3080 transakcí za 1,36 milionu korun, čímž se jeho název změnil na 3081 transakcí. Epos 257 chtěl dílem zkoumat vlastní uměleckou hodnotu a poukazovat na úlohu peněz v umění – na jejich vliv na postavení umělce ve společnosti, ale i na svět investic a spekulací, které trh s uměním provázejí. Dílo bude součástí expozice Lidé a peníze v bývalém trezoru historické budovy ČNB od 23. dubna do 26. května. Zahájení výstavy bude 22. dubna v 18:00. Za umělce o tom informovala Světlana Pospíšilová.

Eposova igelitová taška s 878 600 korunami je neobvyklým uměleckým dílem, které s postupem času mění svůj význam. Uvedenou částku umělec vybral v roce 2017 od návštěvníků u vstupu do své výstavy v Národní galerii Praha. Za bankovky, které od návštěvníků dostal, jim však dával nové ve stejné hodnotě.

„Nešlo tedy o výdělek, ale o symbolickou transakci, která zviditelnila samotný oběh peněz v ekonomice. Napodruhé se celá vybraná částka přece jen stala předmětem obchodu. A to když se ji Epos 257 o rok později rozhodl vydražit v aukci. Neobvyklým záměrem ‚prodat peníze‘ chtěl mimo jiné zjistit, jakou ‚přidanou hodnotu‘ má jeho nehmotný umělecký záměr,“ uvedla Pospíšilová. Pražská Galerie Zdeněk Sklenář v dražbě dílo získala za 1,36 milionu korun, autorský přínos Epose 257 tak po odečtení aukčních poplatků šlo vyčíslit na téměř čtvrt milionu.

Epos 257 vyšel z pražské graffiti scény, je absolventem Vysoké školy uměleckoprůmyslové. Věnuje se intervencím do veřejného prostoru i galerijnímu zprostředkování podobných postupů. K jeho nejznámějším kouskům patří rozestavění balíků sena po Praze nebo prodej výřezů z předvolebních billboardů. Autorsky zarámované portréty Miloše Zemana a Karla Schwarzenberga si jejich nový vlastník pořídil za dva miliony korun.

Jeho práce je ovlivněna zájmem o grafický design a architekturu, její součástí je společenská tematika. Svou identitu neprozrazuje proto, že svou prací často porušuje zákon. Epos si říká proto, že chce vyprávět svůj příběh, a číslo znamená někdejší paragraf z trestního zákoníku, který se věnuje poškozování cizí věci – ten se vztahuje i na graffiti. U jména Epos 257 zůstal i poté, co se trestní zákoník změnil.

Předchozí

Univerzita Palackého hledá podnikavé hlavy

Podnikoví právníci teď řeší AI, kybernetický zákon i ESG

Další