Nový Peugeot 5008: elektrický cestovatel na opravdu dlouhé trasy

|

Elektromobily se dlouho musely rvát o své místo na slunci. A v mnoha zemích, včetně Česka, jejich boj stále trvá. Mají ale zcela nové zbraně, které jim jejich cestu ke klientům mohou výrazně usnadnit. Nejmocnějším argumentem je dojezd. Ten totiž elektromobilům v posledních letech radikálně roste. Z vozítek na popojíždění po městě či na každodenní dojíždění do práce z předměstí se staly vozy schopné ujet stovky kilometrů. Připočítáme-li raketové rozšiřování dobíjecích stanic, elektromobily dnes mohou směle konkurovat spalovacímu motoru. Například nové elektrické SUV Peugeot 5008 uveze až sedm lidí, a přitom má dojezd až 660 kilometrů. Pro představu se jedná o přibližnou vzdálenost z Prahy do švýcarského Curychu, chorvatského Záhřebu či polské Varšavy. 

Přestože jsou dnešní elektromobily schopné absolvovat dlouhé trasy, jejich ideálním teritoriem stále zůstává město. Tam totiž jízdou bez hluku, zplodin a emisí CO2 přinášejí nejvíc užitku svému okolí. Místo spalovacího motoru v nich potichu vrní elektromotor. Velké SUV Peugeot 5008 může mít elektromotory hned dva, vpředu a vzadu. Logicky se tak jedná o čtyřkolku. To je kromě dlouhého dojezdu dalším krokem k tomu, aby je i zatvrzelí odpůrci elektromobility začali brát vážně.

Důmyslná „schovka“

K dosažení dlouhého elektrického dojezdu je třeba velká vysokonapěťová baterie. Ta v Peugeotu 5008 má kapacitu až 98 kWh, což jí zajistí dojezd až 660 kilometrů. Objemnou baterii je třeba umístit tak, aby neukusovala z prostoru pro cestující ani ze zavazadelníku. Tuto otázku vyřešila nová platformě STLA Medium, která umožňuje schovat baterii pod podlahu vozu. Veškerý prostor pro cestující i zavazadla tak zůstává zachován. Přestože se jedná o opravdu velkou baterii, její nabití netrvá o nic déle než u menších úložišť. Z 20 na 80 procent se dá pomocí rychlodobíječky dobít za necelou půlhodinku. 

Teplo sériově všem

Moderní elektromobily si dokázaly poradit i tím, jak poskytnout své posádce optimální tepelný komfort, aniž by to bylo na úkor dojezdu. Peugeot 5008 používá tepelné čerpadlo, které kromě vytápění kabiny přispívá i k úspoře energie baterie. Dále je vůz vybaven vyhříváním předních i zadních sedadel a vyhřívaným volantem. Tyto funkce využijete zejména na krátké vzdálenosti a při malé obsazenosti vozu. Vyhřáté sedadlo vám totiž poskytne dostatečnou pocitovou teplotu, a nepotřebujete tak vytápět celý vnitřní prostor vozu. Největším pomocníkem je pak možnost vyhřát či vychladit vůz ještě před jízdou. To můžete udělat i na dálku pomocí mobilního telefonu. Odjedete pak s vytopeným vozem a s plnou baterií. 

Plánovač v mobilu

Říká se, že řidič elektromobilu neustále řeší, kde dobíjet, kde parkovat či zda vůbec dojede. Tyto starosti ale dnes přebraly moderní aplikace. Peugeot 5008 je kompatibilní s aplikací e-ROUTES, která umí optimalizovat všechny jízdy elektromobilu tak, že vypočítává nejlepší trasu podle požadavků na dojezd vozidla, umístění nabíjecích stanic, provozu, vzdálenosti, kterou je třeba ujet atd. Dokáže i na dálku ověřit, zda dobíječka náhodou není mimo provoz a jestli u ní není fronta. Poradí, kde jsou v blízkosti dobíječky restaurace, bary či hotely. A dokonce umí i předem spočítat, kolik vás bude stát každé dobíjení i na kolik vás vyjde celá cesta.

Benzín ještě žije

Pokud se však i přes veškeré výhody elektrického pohonu rozhodnete pro nákup vozu se spalovacím motorem, stále můžete. Peugeot 5008 je nabízen i v hybridních verzích, které kombinují benzínový motor s elektromotorem, a to jako plug-in hybrid s dojezdem přes 80 kilometrů, nebo jako mild-hybrid, který se obejde zcela bez dobíjení. Oproti klasickým benzínovým motorům dokáže ušetřit až 15 procent paliva a emisí.

Foto1
Foto2
Foto3
Foto4
Foto5
Předchozí

Investice do nemovitostí meziročně vzrostly

Roste počet Čechů, kteří nakupují služby online

Další