Odborníci z Fakulty managementu a ekonomiky zlínské Univerzity Tomáše Bati vytvořili zážitkovou hru Finanční pevnost. Jejím cílem je rozvíjet finanční gramotnost, zaměřená je na děti z dětských domovů. V pondělí si ji na fakultě vyzkoušeli ředitelé či vychovatelé osmi z 12 domovů ve Zlínském kraji, sdělila v pondělí novinářům spoluautorka hry Bohumila Svitáková. Děti by si ji mohly poprvé vyzkoušet na přelomu ledna a února příštího roku.
Hra simuluje reálný život dospělých. Hráči si vyzkoušejí vydělávat peníze, hradit náklady na bydlení a další nezbytné výdaje, čelit lákadlům zdánlivě výhodných nákupů i rychlých půjček. Ukazuje i důležitost návyku pravidelného spoření.
Hráči na začátku dostanou kartičku, která představuje platební kartu s 20 000 korunami. „Navštěvují poté osm stanovišť, kdy tři jsou příjmová, jde o zaměstnání, brigádu a sociální dávky, a ostatní jsou výdajová,“ uvedla Svitáková. Hráči si volí, jaké povolání budou dělat, kde budou bydlet či kolik budou utrácet za jídlo a další věci. Na konci se vše sečte a vynásobí deseti lety. Cílem hry je, že si hráči šetří na auto. Podle toho, jak pracují a utrácejí, zjistí, na jaké auto dosáhnou. „Hlavně pak s nimi individuálně vše probereme, co by chtěli změnit a zlepšit,“ uvedla Svitáková. Při přípravě hry a rozhovorech s dětmi v domovech narazili na častý problém, že děti touží po drahých věcech, neuvědomují si však, že za tím stojí práce a peníze, které si musí vydělat.
Hru i možnost vyzkoušet si ji ocenila například ředitelka Dětského domova Zlín Eva Ledvinová. „Je to přesně to, co potřebujeme do dětí dostat, než nám odejdou z dětského domova. Ať jsou to sociální dávky, že se jim něco pokazí, že musí myslet na zadní kolečka. Jsem nadšená ze složení stanovišť, našla jsem tady právě ty problémy, které potřebujeme s dětmi řešit,“ uvedla ředitelka.
Hru v pondělí vyzkoušel také dvacetiletý Luboš z dětského domova, který studuje a vydělává si na brigádách. „Očekávám, že mě naučí hospodařit s penězi. Vydělávám, ale i hodně utrácím. Chtěl bych i něco ušetřit,“ uvedl. Podobně je na tom šestnáctiletý Dan, který se chce nachystat na život po studiích. „Bude pro mě nejtěžší se do toho dostat. Vidím, jak špatně hospodaří rodiče, a doufám, že nebudu takový jako oni. Doufám, že hra mi pomůže se v tom orientovat,“ uvedl. Shodli na tom, že děti z domova, které nechodí na brigády, nemají tušení, jak s penězi hospodařit. I těm, kteří na brigády chodí, trvá déle, než zjistí hodnotu peněz.
Děti z domovů si budou moci hru vyzkoušet zřejmě na začátku příštího roku. „Uvidíme, jak se to uchytí, jaká bude zpětná reakce ze strany domovů i dětí. V plánu máme, že bychom to chtěli opakovat,“ uvedla proděkanka Jana Matošková. Fakulta spolupracuje s dětskými domovy na různých projektech. Podílí se například na podnikatelských kempech, jejichž cílem je pomoci dětem rozvíjet jejich podnikatelské sny a ukázat jim, jak nastartovat jejich kariéry, uvedl proděkan David Tuček.