Advokátní byznys není sprosté slovo: Jak definovat svůj talent?

|

Lawyers & Business spouští ve spolupráci s advokátkou a mentorkou Lucií Radkovičovou seriál Advokátní byznys není sprosté slovo. Postupně v něm rozebereme, jak definovat svůj talent a jak ho využít pro byznys. Zamyslíme se nad tím, jak vypadá náš ideální klient, jak pro něj máme vytvořit ten správný produkt a jak jej úspěšně prodávat. Dostaneme se i k často diskutovanému tématu jak si udržet rovnováhu mezi prací a osobním životem. V každém dílu zodpovíme sérii typových otázek. Zkuste si na ně odpovědět i vy, i taková maličkost vám může ukázat nové cesty. 

Začněme tím, že si řekneme, v čem jsme vlastně nejlepší a jak toho můžeme využít ke splnění svých snů.

Chceme šířit osvětu na téma, jak budovat advokátní a obecně poradenský byznys tak, aby fungoval. Víme, že Česká advokátní komora má ke spojení právních služeb s byznysem své výhrady a není sama. Všichni ale platíme faktury, náklady na domácnost, máme rodiny. A tak je dost zcestné se slovu byznys vyhýbat a dělat z advokátní práce jakousi charitu. Tomu tak přece není. Je tedy na čase se na to podívat.

Prvně si definujme to, čím se můžeme jako poradci efektivně živit. Svůj talent. Jak to máme udělat? Na základě jakých kritérií? Co bychom naopak zohledňovat neměli? A proč?

V české společnosti se o výjimečnosti moc nemluví. Začíná to už ve škole, kde se poukazuje na  chyby, ale pochvala za to, že jsme v něčem výborní, ta chybí. Často se dobré výkony berou jako samozřejmost. Na to, v čem jsme nejlepší, bychom ale měli dávat důraz. 

Advokacie a služby obecně stojí na poskytování svého času a svých znalostí ostatním. Neprodávají se produkty, u kterých jde o kvalitu, třeba o to, zda má energetická tyčinka dost tuku, nebo proteinů. Nabízíme sami sebe. Advokátů je moc, tisíce, a pokud chceme dobře fungovat, musíme vystoupit z davu. A to tím, že začneme stavět na našich hodnotách a kvalitách, které máme my a nemá je někdo jiný.

Každý jsme navíc tak individuální, že i kdybychom se věnovali stejné oblasti, stejně si ji každý nastaví jinak. Třeba já pracuji pro tři advokátky, které se věnují nemovitostem, s každou jsme ale její byznys uchopily jinak, každá dbá o něco jiného.

Musíme začít ve vlastní hlavě – podívat se, co jsou naše unikátnosti. Potřebujeme se dostat z šedého průměru do svých silných stránek a svého talentu. Abychom na trhu služeb opravdu vynikli a vystoupili z davu. 

Celý rozhovor si můžete přečíst v Lawyers & Business č. 7-8/2021. V elektronické verzi jej můžete zakoupit na Alza.cz.

Foto: Jill Wellington z Pixabay

Předchozí

bpv, bnt, EY a KPMG asistovali u Vysočanského mlýnu

Maisner: ČAK nespí, na digitalizaci se připravuje dlouho

Další