Advokátní kancelář Ambruz & Dark vznikla před 20 lety, před 10 lety se pak stala součástí poradenské skupiny Deloitte. „Jedním z našich hlavních záměrů bylo dělat věci společně. Řešit právo izolovaně totiž nedává smysl. A stejně tak daně,“ otevírá vedoucí partner Deloitte Legal Jan Spáčil náš rozhovor, jehož se účastní rovněž Adham Hafoudh, vedoucí partner daňového a právního oddělení Deloittu. Společně totiž už několik let přepisují zažitá pravidla poradenského trhu v České republice a učí klienty říct si o komplexní řešení problému. Ve spojení právních a daňových služeb jsou se 400 lidmi svého druhu největší na trhu.
„Budoucnost je v řešeních, která jdou dohromady. A pokud se bavíme o úspěchu Deloitte Legal, bylo by nefér nepřizvat Adhama, protože je to společný úspěch,“ konstatuje dále Jan Spáčil a Adham Hafoudh se směje: „Budu lichotit právníkům, ale daně jsou jednou ze subdisciplín práva, propojení je tam naprosto logické. Poradenské služby jsou historicky vnímány odděleně, klient poptává tu daňového poradce, tu advokáta, tu manažerského konzultanta, tu finančního poradce. Ale v současnosti jde stále častěji o to, že klient má byznysový problém a vyžaduje jeho komplexní řešení. Propojení poradenských služeb tak dává absolutní logiku.“
Dá se rozlišit, kolik klientů přichází do Deloittu jen za jedním typem služeb a kolik za komplexní radou?
AH: Nejsem si jistý, zda klienti ve všech případech vůbec tuší, že komplexní službu využívají. Například řešíme daňový problém, ale do týmu řešitelů přizveme rovněž právníky. A klient, aniž by si ji objednával, dostává službu, která v sobě toto řešení kombinuje.
JS: Také se to různě prolíná. Daňové oddělení řeší pro klienta dlouhodobě daňovou administrativu a ten po čase potřebuje větší právní radu, tak se stane klientem naší advokátní kanceláře. Ale za všechny právníky a daňaře jsem přesvědčený, že problémy neřeší izolovaně a jen za svůj obor, i když zadání zcela izolované je. Pak jde už jen o detail, který je takovémuto řešení možné věnovat dle potřeb a pokynů klienta. Právní služby jsou samozřejmě vždy poskytovány jen se souhlasem klienta a za plného respektování advokátních předpisů. Z vlastní praxe vím, že klienti nestojí o to nejlepší právní, ale to nejlepší celkové řešení. Stále je však ještě musíme učit, že takovou komplexní službu lze očekávat.
Kancelář Ambruz & Dark měla řekněme kolem dvaceti, třiceti právníků, Deloitte Legal jich má přes sto. Bylo vaším záměrem vyrůstat až do téhle velikosti?
JS: Číslo jsme v hlavě neměli. Trvalo nám pár let, než jsme se s novým prostředím sžili, ale když jsme našli stoprocentní společnou notu a když naši lidé – jak právníci, tak daňaři – viděli, že idea, za kterou jdeme, opravdu dává smysl, stovku lidí jsme si do plánu dali a dostali se na ni (smích).
Myslím to tak, jestli vaše ambice byly od začátku až takto velké…
JS: Zdaleka nejsme na konci. A neberu to z pohledu čísel. Ale jsem bytostně přesvědčen, že spolupráce jednotlivých poradenských služeb a řešení, která můžeme klientům nabízet, skýtají ještě mnohem větší možnosti. Optimismus čerpám i z toho, jakým směrem se Deloitte Legal posouvá globálně. Nemohli jsme být ve Velké Británii, kde nyní vznikla velká advokátní kancelář. Rosteme rovněž v dalších evropských zemích. Na regulaci jsme naráželi v USA. I tam se nyní právním službám určitým způsobem věnujeme.
Celý rozhovor si můžete přečíst v Lawyers & Business č. 6/2021. Elektronické vydání červnového čísla Lawyers & Business můžete zakoupit na Alza.cz.
Foto: Petr Pělucha