Drobiš & Novotný vyrostli za první rok na více než 10 milionů

|

Advokáti Zbyněk Drobiš a Radek Novotný se před necelými dvěma lety rozhodli vydat vlastní cestou a postavit na české poměry netradiční kancelář. Zaměřili se čistě na retailovou klientelu, které nabízejí poměrně úzkou, ale jasnou specializaci, spočívající zejména v odškodňování po dopravních nehodách, po pracovních úrazech a na nemovitostní právo v rámci online  právní pomoci. A za loňský rok přesáhl obrat jejich advokátní kanceláře Drobiš & Novotný 10 milionů korun. „To nám aktuálně otevírá nové možnosti, ale je to také jistý závazek. To, že jdeme správnou cestou potvrzují i spokojení klienti, jen za poslední rok máme zhruba 100 pozitivních recenzí,“ přemítají teď oba právníci, kteří jsou ale hlavně dobrými kamarády se stejnými hodnotami, i proto jim tak společný byznys nejspíše funguje tak, jak funguje. V partnerském rozhovoru pro Lawyers & Business nyní nabízejí svůj příběh i jako inspiraci pro ostatní začínající advokáty.

„Známe se spolu více než 10 let. Potkali jsme se ještě jako studenti v jedné z pražských advokátních kanceláří. Postupně se z nás stali přátelé a začali jsme spolu dobře vycházet nejen po pracovní, ale i po lidské stránce, Radek byl například i svědkem na mé svatbě,“ popisuje Zbyněk Novotný a Radek Novotný dodává: „Impulzem pro založení vlastní advokátní kanceláře pak bylo, že jsme se oba dostali do určité životní fáze, kdy jsme chtěli nějaký posun, zkusit něco jiného, něco nového. A tyhle představy se naštěstí potkaly v místě a čase.“ 

„Od začátku jsme však měli jeden velký cíl. Nechtěli jsme začínat jako dva samostatní věčně vystresovaní advokáti, kteří neznají dovolenou a pracují od rána do noci, aby zaplatili účty. Ale od počátku jsme vše pojali jako budování společné kanceláře s personálem a veškerým zázemím. Byl to samozřejmě risk, ale zpětně viděno, risk který se vyplatil,“ shodují se.

Jak byste mi představili kancelář Drobiš & Novotný, kdybych byl potenciálním klientem, kterého byste chtěli získat?

ZD: Jsme specialisté. Umíme dobře několik věcí: odškodňovat dopravní nehody spojené se zraněním nebo úmrtím, řešit pracovní úrazy či pochybení nemocnice vůči pacientovi. A také umíme poskytovat některé právní služby v online balíčku, což se aktuálně týká hlavně nemovitostí. To s Radkem zvládáme moc dobře. A když dostaneme takovýto případ na stůl, nezdržujeme se. Nemusíme již většinou dlouze studovat zákony, judikaturu, praxi. V těchto odvětvích jsme tak schopni efektivního řešení. Třetí věc je, že jsme ověřitelní. Dejte si naše jméno do Googlu a najdete tam 70 recenzí, na Seznamu 90. Přečtete si tam reálné hodnocení naší práce od klientů. 

RN: Najdete také naše články, vystoupení apod. Takže když jste běžný retailový klient, který hledá, co má dělat třeba po dopravní nehodě, nejspíše na nás narazíte a základní informace se dost možná dozvíte právě z našich článků, webů, recenzí. 

ZD: Naopak o sobě nikdy neříkáme, že jsme klasickými samostatnými advokáty, kteří nabízejí všechny právní služby od A do Z. Právě to je myslím důvodem našeho úspěchu a toho, proč kancelář roste a generuje čísla, která generuje.

Tedy se dá říct, že klíčem k vašemu úspěchu je právě kombinace jasné specializace a uvěřitelnosti vaší odbornosti. Za první rok fungování vaší s.r.o. jste totiž dosáhli obratu více než 10 milionů korun…

RN: Klienti nám často říkají, že nás našli na internetu, funguje nám tedy naše přítomnost v online prostředí a jasně deklarovaná specializace. 

ZD: A transparentnost ceny. Na našem webu najdete ceníky, lidé dopředu vědí, kolik je naše služby budou stát. Otázkou je to u odškodnění, dopředu totiž nikdy nevíte, kolik peněz vymůžete. Ale pro klienty je důležitá rovněž zásada, žádná výhra, žádná odměna. 

RN: V tom je dle mého i specifikum retail klientely. Chce dopředu vědět, kolik služba bude stát, jak dlouho bude trvat zpracování. Mít co nejvíce informací. A často si porovná různé nabídky. Rozhoduje se podle ceny, podle transparentnosti advokátní kanceláře a toho, jak se jeví navenek. 

ZD: Když jsme s Radkem začínali, řekli jsme si, že budeme prodávat jen ty služby, které dobře umíme. Kdybychom dělali všechno, nebyli bychom schopni pracovat tak rychle, jak to děláme. Rovnou po telefonu dokážeme odpovídat na konkrétní dotazy, lidé k nám tak získávají důvěru a stávají se poté našimi klienty. A další věcí je, jak případy zpracovávat tak, abychom jich zvládali efektivně řešit ve větším množství. 

RN: Specializace s sebou nese také to, že máme možnost věci standardizovat, nastavit postupné kroky a těch se držet. Klient pak ví, že jeho věc postupuje a jak postupuje. 

ZD: Všechny procesy a standardy jsme si nastavili předem, než jsme zhruba před rokem a půl začali. Nevěděli jsme, jestli budou fungovat a jestli taky třeba za půl rok nezkrachujeme. 

RN: Ale povedlo se to. Kdyby to nefungovalo, museli bychom řešit, jestli nezačneme některé věci dělat jinak. Fungovat solitéři, kteří musí brát vše, co přijde. Dle toho, co pozorujeme u některých kolegů, je práce ale často zavalí a nejsou schopni se hnout ani na jednu stranu, nemají reálnou možnost svou praxi posunout dál. 

ZD: Nemají pak ani čas na svůj marketing. A to je myslím naše další specifikum, my si právní marketing děláme sami. Kdybychom se nevěnovali advokacii, možná bychom se mohli právním marketingem i sami živit. Zvládáme totiž správně založit a nastavit weby i další související procesy. Ale my chceme využívat tohle know-how hlavně pro sebe.

DSCF0650

„Jsme specialisté a právní marketing si děláme sami. I díky tomu jsme vyrostli tak rychle.“

Tohle vás od konkurence významně odlišuje. Jak jste se k tomu dostali, marketing vás prostě zajímal?

ZD: Jako student a koncipient jsem napsal řady článků pro různé odborné servery, jako je například hypoindex, a přivydělával jsem si tím. Naučil jsem se tak psát srozumitelně, pro běžné lidi. Pak jsem si začal číst o PPC reklamě, o online kampaních, o SEO. Začal jsem chodit na kurzy, k tomu se přidal i Radek. A po advokátních zkouškách jsem v rámci advokátní kanceláře, ve které jsem pracoval, zkusil založit online projekt, věnovaný právě odškodnění. A ten zafungoval. 

RN: To, co je povolené v rámci advokátního marketingu, se postupně vyvíjelo. V době, kdy Zbyněk začal psát články, by PPC a online reklamní kampaně asi nebyly z hlediska České advokátní komory přijatelné. Nikdo je v té době nedělal, postupně se vše ale začalo uvolňovat. A my jsme byli ve správnou chvíli na správném místě.

ZD: Ty boje za nás vybojoval někdo jiný, my jsme s těmito projekty přicházeli až následně. Důležité však pro mě je, aby vše probíhalo i v online prostředí eticky, pořád se musíme chovat jako advokáti s určitou štábní kulturou. Advokátní etika ve vztahu ke klientovi je pro nás zásadní. Ale myslím si, že bez schopnosti právního marketingu bychom tenhle rozhovor nevedli.

RN: Nebo vedli, ale určitě bychom se po roce fungování nedostali na ta čísla, na které jsme se dostali. Kdybychom měli za právní marketing platit někomu jinému, byl by to nejspíše problém, protože by šlo o relativně vysoké částky. To se týká třeba i psaní článků. Fungují proto, že je píšeme skutečně přímo my, na základě  zkušeností s klienty a toho, co je skutečně zajímá.

ZD: Marketing mě skutečně baví, zvlášť když vidím, že má výsledky. To hlavní pro mě však je, že jsem advokát. Ale jsem i marketér? Ano, jsem. Ale celé se to stalo spíše souhrou náhod.

Začínali jste tím, že jste si pronajali kanceláře, nakoupili software a najali jednoho asistenta. Jak jste na tom personálně teď?

ZD: Už tři čtvrtě roku máme jednoho spolupracujícího advokáta v trvalé spolupráci, nyní si vzájemně zkoušíme spolupráci s další spolupracující advokátkou. Právních asistentů máme šest a z jednoho z nich bude brzy náš první advokátní koncipient. Příští rok dostudují další tři naši asistenti, neradi bychom se s nimi loučili. Je to tak i pro nás výzva: spustit nové projekty a mít dostatek peněz na to, abychom je uživili. 

RN: Jde o celkem bouřlivý rozvoj a často musíme přemýšlet nad nastavením fungování kanceláře a jejím personálním obsazením, tak aby vše dávalo provozně ale i ekonomicky smysl.  A tak aby nás nepřekvapil budoucí vývoj.

ZD: Budoucnost je otázka. Vlastně nás aktuálně čeká druhý začátek. Na začátku června to budou dva roky od vzniku kanceláře. Budeme už v nových a větších prostorech, protože se právě stěhujeme. Také budeme mít prvního koncipienta a dost možná dva spolupracující advokáty. To jsou velké závazky, i finanční. A během léta tak budeme muset o těch nových projektech začít mluvit. 

O co by mohlo jít? O přidání další specializace?

ZD: Spíše o její rozšíření  nad rámec aktuálně poskytovaných služeb. V online nyní nabízíme zjednodušeně řečeno služby od A do D, přijetí dalšího advokáta nám umožní to rozšířit třeba do L. A tak dále. 

RN: Fakticky tedy chceme v rámci online poskytování právní pomoci nabídnout další vhodné související právní služby. A opět půjdeme vyzkoušenou cestou specializace a standardizace. 

ZD: Náš úspěch spočívá právě i v úzké specializaci, ta je ale také naším limitem. Jakýkoliv další rozvoj naší kanceláře musí být spojený s personálním posílením, s kvalifikovanými lidmi s dalším know-how. Ne-li v propojení celých advokátních kanceláří.

RN: To je však asi ještě daleko.

ZD: Ale samozřejmě nás to napadá.

A odkud pramení to, že jste ochotni dát takto výrazně nahlédnout do vašeho know-how a jste tak transparentní třeba i pokud jde o vaše výsledky?

RN: Na začátku jsme si řekli, že chceme být co nejtransparentnější ke klientům. Jak z hlediska odměny, tak z hlediska očekávaného výsledku. A tohle je logické pokračování. Pro potenciální spolupracující subjekty může být důležité vidět, jak kancelář funguje. 

ZD: Když se podívám na kanceláře, které mě inspirují, všechny prezentují výsledky otevřeně. A naopak, ty, které mě neinspirují, výsledky nezveřejňují. Tak jsem říkal i Radkovi, kde tedy chceme být? Mohli jsme vám tu odvyprávět nějaký příběh, ale nemusel byste nám věřit, jestli to je, nebo není pravda. Když se ale podíváte na naše hospodářské výsledky, zjistíte, že nám můžete věřit.

RN: A právě cestou téhle transparentnosti jsme chtěli a chceme jít. Jak vůči klientům, tak vůči kolegům, novinářům či dalším subjektům. Sice můžeme někoho inspirovat řekněme až moc, ale dle nás je to správná cesta.

DSCF0658
JUDr. Zbyněk Drobiš (vpravo)
Advokát a společník kanceláře Drobiš & Novotný. Specializuje se na právní pomoc obětem dopravních nehod, zastoupení poškozených pracovním úrazem, medicínské právo a online právní pomoc.

Mgr. Radek Novotný
Advokát a společník kanceláře Drobiš & Novotný. Specializuje se na právní pomoc obětem dopravních nehod, zastoupení poškozených pracovním úrazem, medicínské právo a online právní pomoc.

Lawyers & Business si můžete zakoupit například na webu mojecasopisy.cz.

Snímek obrazovky 2023-03-27 v 21.56.37
Předchozí

Nejzajímavější advokáti, noví ústavní soudci i Sphere

Nastupující generace: Natálie Cmíralová a Jakub Kačerek z PRK

Další