Důvěra v českou ekonomiku letos v lednu po tříměsíčním růstu meziměsíčně klesla o 1,3 bodu na hodnotu 92,5 bodu. Snížila se u podnikatelů, zatímco u spotřebitelů po předchozím výrazném propadu stoupla. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Mezi podnikateli se důvěra v hospodářství země zvýšila pouze ve stavebnictví.
Loni v říjnu až prosinci celková důvěra v ekonomiku České republiky postupně stoupala, a to především díky přetrvávající důvěře podnikatelů. U spotřebitelů totiž sice v říjnu vzrostla, ale další dva měsíce se propadala až na prosincových 85,4 bodu, což byla nejnižší hodnota od ledna 2023.
Mezi podnikateli důvěra v předchozích třech měsících narůstala. Nyní v lednu ale meziměsíčně poklesla o 2,8 bodu na 92,7 bodu. „Nejvýraznější pokles důvěry podnikatelů v ekonomiku byl v lednu zaznamenán v odvětví průmyslu. Více než třetina podnikatelů se potýká s nedostatečnou poptávkou. Navíc téměř čtvrtinu respondentů, zejména v automobilovém průmyslu, limituje i nedostatek materiálu,“ uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.
V průmyslu se důvěra v ekonomiku snížila oproti prosinci o 5,5 bodu na 89,9 bodu. V ostatních odvětvích už byl pokles důvěry podstatně nižší. U vybraných služeb klesla o 1,3 bodu na 94 bodů a v obchodě o 0,3 bodu na 91,8 bodu. Pouze ve stavebnictví byl vývoj opačný, důvěra stavebníků v ekonomiku stoupla v lednu o 7,8 bodu na 109,1 bodu.
Mezi spotřebiteli se důvěra v ekonomiku po dvouměsíčním poklesu v lednu meziměsíčně zvýšila o 5,8 bodu, a vrátila se tak na svou listopadovou hodnotu 91,2 bodu. „Převážná část sledovaných ukazatelů zaznamenala určité meziměsíční zlepšení, přesto ale většina respondentů zůstává v hodnocení klíčových ukazatelů pesimistická,“ sdělila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Počet spotřebitelů očekávajících zhoršení celkové ekonomické situace v následujících 12 měsících se ve srovnání s prosincem v lednu snížil. Ubylo i domácností hodnotících svou současnou finanční situaci hůře ve srovnání s předchozími 12 měsíci nebo účastníků průzkumu očekávajících zhoršení finanční situace. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se rovněž mírně snížil.