Finanční gramotnost středoškoláků má zlepšit interaktivní učebnice

|

Naučit středoškoláky správně a efektivně nakládat s penězi chce vzdělávací projekt Rozvoj finanční gramotnosti. Jeho cílem je ukázat studentům nezbytné dovednosti, které je v budoucnu můžou ochránit před finančními problémy. Odborníci z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze a Univerzity Karlovy připravili interaktivní on-line učebnice, které jsou dostupné na webu a jsou přístupné zdarma. Zástupci projektu ho ve středu představili novinářům na Střední odborné škole, Centru odborné přípravy a Gymnáziu v Praze 9, kde se pilotně testuje. Následně by se podle nich mohl rozšířit až na 60 procent pražských škol.

„Naším cílem je zvednout finanční gramotnost žáků, aby chápali, jak zacházet s financemi,“ řekl spoluautor projektu z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Igor Červený. Fungování programu se bude ověřovat na škole v Praze 9 několik měsíců. Následně by se podle Červeného mohl stát součástí velkého projektu magistrátu města Prahy v letech 2024 až 2028, zapojit by odborníci chtěli až 60 procent pražských škol. Interaktivní webovou učebnici je podle Červeného možné i stáhnout a používat bez přístupu k internetu.

V učebnici najdou žáci a učitelé výukové kartičky, různé typy cvičení, kde žáci například přiřazují nebo doplňují správné odpovědi. „My víme z jiného projektu, že tyhle interaktivní prvky zvyšují studijní úspěšnost až o 21 procent,“ řekl Červený. Mladá generace, která je nyní na středních školách, je podle něj zvyklá mít přístup k digitálním technologiím, a jsou proto pro ní vhodné interaktivní výukové materiály.

Interaktivní učebnice se zaměřují na různá témata finanční gramotnosti. Podle vedoucí Ústavu ekonomiky a managementu na Vysoké škole chemicko-technologické a autorky projektu Lenky Švecové vychází materiály ze standardů finanční gramotnosti českých občanů. Pro žáky středních škol je podle odborníků důležité, aby měli nejen praktické dovednosti v nakládání s penězi, ale také rozuměli ekonomickým a právním principům, které formují finanční systém. Absolventi středních škol by podle nich měli chápat smluvní vztahy, legislativu, která se financí týká, nebo by například měli být schopní rozpoznat nekalé obchodní praktiky. Odborníci se nyní zaměří na tvorbu materiálů pro učitele.

Hlavním cílem projektu, na kterém se podíleli odborníci z Ústavu ekonomiky a managementu Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a spin-off firmy Futurebooks, je výrazně zlepšit úroveň finanční gramotnosti mezi žáky střeních škol. Projekt finančně podpořil magistrát hlavního města Prahy, který mu udělil záštitu. Dosud na realizaci dal čtyři miliony korun, obdobná částka je v plánu i pro období mezi lety 2024 až 2028. V této době podpoří tvorbu materiálů pro učitele a metodiky pro zavedení projektu do školních vzdělávacích programů. Podpora se zaměří i na šíření projektu do škol.

Předchozí

Dentons radila EAG při zajištění investic až do výše 100 milionů euro

Podmínka platí. Nejvyšší soud odmítl dovolání Peterkové

Další