Hajduk & Partners má velké plány. A právníci se věnují i divadlu

|

Advokacie a právo pohledem Jana Januše – Hajduk & Partners se chystá po Třinci a Praze a po vstupu na polský trh do dalšího českého města. Soudce Nejvyššího správního soudu a úspěšný akademik Pavel Molek napsal historickou divadelní hru pro Slovácké divadlo. A vysloveně právní témata se na česká jeviště dostávají stále častěji, nejúspěšnější je asi zatím soudní monodrama Na první pohled, která má několik nominací na Ceny divadelní kritiky 2023.

Advokátní kanceláře Hajduk & Partners, spojená tradičně s Třincem, která loni zaujala spojením s polskou kanceláří Szadorski a v roce 2024 oslavuje čtvrtstoletí svého fungování, má pro letošek velké plány. „Na přelomu roku jsme rozšířili tým o dva nové advokátní koncipienty, kteří už v praxi dokazují, že jsme při jejich výběru nesáhli vedle. Jan Kroupa, který je absolventem Univerzity Karlovy, posílil naši rozrůstající se pobočku v Praze a Martin Martiniak, který promoval na Masarykově univerzitě, nachází široké uplatnění svých čerstvě nabytých znalostí z fakulty v našem sídle v Třinci,“ uvedl pro Lawyers & Business Martin Bielesz, spolupracující advokát kanceláře Hajduk & Partners.

„Tématem č. 1 je v naší kanceláři pro letošek připomínání si výročí 25 let od jejího vzniku. Téma oslav, vzpomínání na minulost a plánování budoucnosti kanceláře pro další čtvrtstoletí se bude více či méně prolínat celým letošním rokem. Nezapomínáme při tom ale ani na práci, a tak jako jsme loni upevnili své postavení na polském trhu, oznámíme v nejbližší době také novinky z našeho působení v rámci ČR. Fungování kanceláře v Praze a Třinci je sice skvělé, ale tak jako ve fyzice a v životě, je i v advokacii stabilnější, pokud se můžeme opřít o pilíře tři, a přesně to máme v plánu,“ dodává.

Na jevišti Slováckého divadla se pěkně zabydluje inscenace Monument pro Hradiště, kterou napsal soudce Nejvyššího správního soudu Pavel Molek. „Monument pro Hradiště je fiktivním příběhem o tom, komu se v minulosti mohla v Uherském Hradišti stavět velkolepá socha, kdyby se události po Mnichovské dohodě odehrály jinak,“ dočteme se o hře na webu hradišťského divadla, které Molka, který hru vytvořil přímo pro tuto scénu, charakterizuje jako dramatika. 

Docent Molek je vskutku renesančním člověkem, který kromě práce v taláru úspěšně rozvíjí rovněž svou akademickou kariéru. Působí na katedře ústavního práva a politologie Právnické fakulty Masarykovy univerzity, publikuje odborné články i knihy. Poměrně pravidelně píše také rozhlasové hry, v nichž udivuje nejen konverzačním spádem, ale i svými historickými znalostmi, a to nejen z moderních dějin. Doporučuji například Švédskou cenu míru o Janu Ámosovi Komenském. Navíc v hlavní roli s Viktorem Preissem, který v Molkových hrách promlouvá takřka pravidelně.

Herečka Marie Štípková si aktuálně vysloužila nominaci na Cenu divadelní kritiky za svůj herecký výkon ve hře Švandova divadla Na první pohled. Ta se může stát rovněž inscenací roku. Možná jí k tomu pomohlo i to, že chodila jeden semestr na právnickou fakultu. „Napínavé monodrama z prostředí špičkových právníků je nejen intimním ženským příběhem, ale i aktuálním příspěvkem do debaty o změnách v trestním zákoníku,“ uvedlo totiž o oceňované hře Suzie Mille Švandovo divadlo.

„Důvodem úspěchu je především výborně napsaný text, jenž svým úderným tempem připomíná dokonale odsýpající sportovní zápas nebo napínavý koňský dostih. Právě závod vyšlechtěných koní, k nimž autorka Suzie Miller elitní právníky přirovnává, podobu naší inscenace v lecčems inspiroval,“ popsal pak dramaturg David Košťák.

„Hrdinkou inscenace je mladá žena, úspěšná právnička Tessa Ensler, která divákům vypráví svůj osobní příběh. Chytrá a cílevědomá Tessa se ze skromných poměrů vyšvihla na post brilantní obhájkyně. Ve své profesi se prosadila navzdory ostré mužské konkurenci. Adrenalin soudních procesů, kdy se většinou cítí být „na koni“, si tak užívá. Své klienty umí vysekat takřka z čehokoli, včetně obvinění ze sexualizovaného násilí. Jednoho dne však zažije něco, co ji vyhodí ze sedla. Z bolestné perspektivy oběti – přeživší trestného činu – je nucena jinak nahlédnout nejen na svůj dosavadní život a práci, ale i na celý vyšetřovací a soudní systém,“ dočteme se pak přímo o hře, při jejímž inscenování se role odborné poradkyně chopila známá advokátka Lucie Hrdá.

Předchozí

Konec zdražování. Inflace v lednu výrazně zpomalila

Právní výbor nepodpořil úpravy k manželství pro stejnopohlavní páry

Další