Jiří Brych: Koronavirus jen odhalil dřívější problémy firem

|

Pandemie koronaviru zastihla řadu českých firem nepřipravených. Mnoho z nich se na sklonku roku začalo potýkat s platební neschopností a insolvencemi. Zeptali jsme se proto Jiřího Brycha ze společnosti Asseco Solutions, která do českých firem dodává ERP systémy, na to, co udělali ty úspěšné jinak.

Co budou muset české firmy změnit, aby přežily?

Způsob, jakým v nich zaměstnanci spolupracují, zaškolování nových zaměstnanců a brigádníků, předávání si know-how, maximální automatizaci všech procesů a svoji flexibilitu, zejména v kontextu schopnosti reagovat na aktuální dění na trhu a řídit firmu podle tvrdých dat v reálném čase.

Je tohle ale možné dosáhnout? Uvědomují si vůbec manažeři firem, že je tohle třeba dělat?

Já mám v Asseco Solutions na starosti náš nový ERP systém pro velké firmy, HELIOS Nephrite. Ten jsme uvedli na trh měsíc a půl před druhým lockdownem. Připravovali jsme ho řadu let, a dokončovali v létě 2020. HELIOS Nephrite je jiný v tom, že jsme při jeho návrhu obešli více než 400 našich největších zákazníků, a řešili jsme s nimi, co by pro svou práci potřebovali, co jim nevyhovuje, co by si přáli, aby ve firmě fungovalo jinak. To jsme do systému pak dali. Většina manažerů paradoxně už před lockdownem říkala to, co jsem uvedl výše. Tyto změny by tedy byly potřeba i bez pandemie. Koronavirus de facto jen naplno odhalil to, co ve velkých firmách už věděli.

A jak si tedy firmy mají poradit se situací, kdy se fungování takřka celého státu mění někdy ze dne na den a kdy nevíte, kteří zaměstnanci vám zítra přijdou do práce?

Předně je potřeba mít všechny procesy i data zaprvé přehledné a zadruhé dostupné. Proto jsme do HELIOS Nephrite připravili webový portál, který umožňuje přístup k datům a práci odkudkoli a kdykoliv. Většina uživatelů řeší v ERP systémech stále dokola tu samou skupinu agend. Proto lze webový portál přesně nastavit, jaké agendy a jaké funkce budou po přihlášení dostupné. Tím, že jde o online prostředí dostupné třeba i z mobilu, je také možné z minuty na minutu toto nastavení měnit. Navíc jsme také přesunuli veškerou komunikaci zaměstnanců z e-mailů a instant messagingu přímo do prostředí ERP systému. U každé faktury, pracovního příkazu, reportu, žádosti o dovolenou, zkrátka u čehokoliv, jde vést diskusi stejným způsobem jako u příspěvků na sociálních sítích, včetně tagování uživatelů a notifikací v systému či mobilu.  Když pak nějaký zaměstnanec náhodou onemocní, může ten, kdo převezme jeho agendu, bez problémů navázat na řešení jeho pracovních úkolů, protože vidí, co a kde s kým přesně domlouval.

To ale samo o sobě nestačí.

To určitě ne. Proto jsme v systému změnili i další věci. Jestliže logika komunikace uživatelů připomíná sociální sítě, samotné uživatelské rozhraní vypadá úplně stejně jako v Microsoft Office. Když tedy přijde třeba brigádník na výpomoc, se systémem bude umět pracovat během pár minut. Navíc jsme zapracovali i na komunikaci s obchodními partnery, zákazníky, dodavateli, ale třeba i externisty. HELIOS Nephrite má v sobě portálové řešení, které umožňuje automaticky a zabezpečeně předávat některé údaje i subjektům mimo firmu. Zákazníci si tak mohou kdykoliv zobrazit stav svých objednávek, servisních zakázek apod., obchodní partneři zase mohou mít přístup k dodacím listům, fakturám či skladovým zásobám, a to vše bez nutnosti kontaktovat zaměstnance firmy. A přesně tohle je klíčem k úspěchu – nahradit lidskou pracovní sílu automatizací, kdekoliv je to možné.

O automatizaci se hodně mluví, jak to ale vypadá v kontextu úspory pracovních sil?

Stále ještě existuje řada lidí, kteří dělají vlastně zbytečnou rutinní práci, ručně přepisují data, ručně kontrolují stav rozpracovanosti projektů, ručně připravují různé rutinní výstupy apod. Úkolem lidí by ale mělo být dělat věci, které počítače neumí, nebo je aspoň neumí lépe a rychleji. Využít potenciál, který v sobě každý zaměstnanec má k získání přidané hodnoty a konkurenční výhody. A přesně tímto směrem se snažíme posunout i české firmy, nechat strojovou práci strojům, a tu kreativní lidem.

Předchozí

Luboš Kastner: Naděje pro gastronomii

Využijte trend zelených investic

Další