Jitka Klett: Cesty módního byznysu

|

Jitka Klett je návrhářka, která ani po pětadvaceti letech na evropské módní scéně nepřestává překvapovat. V jejích modelech můžeme pozorovat nejen odkazy na umělecká díla, ale díky kosmopolitnosti také vlivy mnoha kultur. Povídali jsme si s ní o dopadu pandemie na módní byznys a o její nové kolekci oslavující svobodu.

Podnikáte v módním byznysu již mnoho let a vaše aktivity napříč kontinenty přinášejí v této době komplikace. Kde cítíte momentálně největší problém?

Největší problém je v nemožnosti cestovat a dodržet standardní přepravní podmínky. S tím souvisí i správné načasování celého výrobního procesu. Od výroby látky až po expedici hotových výrobků. Dnes si nemohu být ničím jistá, když se proces zpomalí, případně úplně zastaví.

Vždy velmi flexibilně dokážete reagovat na společenské změny, přirozeným způsobem využíváte nových možností. Co vám covid přinesl za změny?

V krátké době jsme museli výrobu přizpůsobit tomu, po čem byla v první vlně pandemie velká poptávka. A to byly roušky a vytvořili jsme projekt „Protect yourself and others in style“, čímž jsme chtěli lidi povzbudit a potěšit je designovým kouskem, který jim měl zpříjemnit náročné období.

Jaké cesty se vám podařilo najít? 

Začali jsme také přemýšlet v jiných souvislostech a vytvořili novou řadu produktů, které jsou velmi kvalitní a přitom o něco finančně dostupnější a zaměřili jsme se na prodej v našem online obchodě.

Momentálně představujete novou kolekci. Vnímáte to tak, že bude možné do budoucna pracovat běžným způsobem, tedy uvádět dvě kolekce ročně? 

Myslím, že to bude možné, ale bude to mít jinou podobu, než na kterou jsme byli zvyklí doposud, ať už se to týká prezentace, nebo počtu kusů v kolekci.

Pracujete s autorskými potisky látek, což je velmi nákladné. V průběhu let vzniklo několik ikonických printů spojených s kolekcemi. Chcete tímto směrem pokračovat i do budoucna? 

Ano, v JK Klett plánujeme jít tímto směrem i nadále. Printem můžeme reagovat na aktuální situaci. Touto cestou tvoříme historii v designu našich printů.

Spolupracujete na vývoji recyklovaných materiálů s výjimečnými vlastnostmi. Jak moc pro vás hraje roli udržitelnost v módě?

Ano, to je téma, kterému se věnujeme už delší dobu. Zařazujeme do našich kolekcí také modely z nových recyklovaných materiálů, které vyvíjíme společně s výrobci. Globálně však tvoříme módu z kvalitních materiálů, a díky tomu, že nejsme trendová módní značka, nosíme naše modely více než dvacet let.

Jak osobně vnímáte trendy?

Móda je pro mne odrazem života, reaguje na společenskou situaci. Myslím, že jsem vždy uměla vycítit, co je ve vzduchu, ale nemá to nic společného s rychlými trendy. Dnes už má moje módní značka vlastní styl, vytváříme tedy vlastní trendy v barevnosti i střihu. Mám ráda nadčasový design, aby ženy mohly jednotlivé kolekce kombinovat. Některé klientky moje šaty tolik milují, že je nosí doslova do rozpadnutí, a já vlastně také…

Jste nejen kreativní člověk, ale také žena byznysmenka. Je těžké tyto dvě roviny skloubit? Kde hledáte inspiraci pro byznys a co je inspiraci pro vaše kolekce? 

To je těžká otázka. Jde to, ale nějak přirozeně. Ovšem bez správného výběru lidí do týmu bych to nezvládla. Naštěstí mám dobrý nos na lidi a byznys partnery a vytvářím tak prostor pro dlouhodobé budování společné vize. Inspiraci pro byznys stejně jako pro kreativní práci čerpám z každodennosti. Jsem aktivní žena, matka dvou dětí, které jsou mi často také velkou inspirací.

Je za vámi hodně práce, spousta realizovaných nápadů. Co stojí za vaším úspěchem?

Měla jsem vždy srovnané, kam chci směřovat, a od začátku tvořím s láskou a pokorou. Pokud k tomu přidáte odhodlání jít si za svým a pracovitost, máte základy, na nichž úspěch stojí. Ve své tvorbě navíc spojuji prvky, které mají rády ženy na celém světě, a to je elegance, ženskost, harmonie a kvalita provedení, jež společně s autorskými potisky látek dodávají modelům punc výjimečnosti. Filozofie značky se formuje již pětadvacet let a pořád pracujeme na tom, aby také náš styl dělal lidi šťastnými a vyhledávalo ho stále více lidí z celého světa.

Vaše nová kolekce, kterou jste oficiálně uvedla 17. listopadu je o svobodě.

Ano, myslím, že v době plných změn si nejlépe uvědomujeme lásku k vlasti a navracíme se zpět k naší zemi. Symbolem české a slovenské vlajky jsou červená, modrá a bílá barva. Chtěla jsem vyjádřit v kolekci Liberta propojení dnes už dvou nezávislých samostatných zemí, které procházejí stejně trnitou cestou pandemického období. Barvy, jež symbolizují tyto dvě státní vlajky a také historii Československa, budou pro nás již vždy výjimečné a kdy jindy se stmelit a užívat si krásy naší země než v této nelehké době.

A čím je kolekce typická kromě této vlastenecké barevnosti?

Celkový styl kolekce je zaměřen na komfort, praktičnost a víceúčelovost oděvu, s důrazem na výběr kvalitních oděvních materiálů, jakými jsou bavlna, hedvábí, tencel a kašmír. Při využití sportovních prvků v kolekci je stále zachována elegance a harmonie v barevnosti vlastní potisku. Kolekce Liberta je vyrobena z osmdesáti procent na území České a Slovenské republiky, čímž naplňuje myšlenku kolekce i v praxi.

Text: Kateřina Černá

Předchozí

Digitální data jsou křehké zboží, a podle toho je s nimi nutné nakládat

Udržitelné a inspirativní kanceláře FEG

Další