Matrix přináší světelnou revoluci

|

Anglicky matrix, česky matice, podle Wikipedie se jedná o obdélníkové či čtvercové schéma čísel nebo matematických objektů. Pro některé studenty mohou být matice noční můrou, pro vývojáře automobilů se však staly spouštěčem revoluce ve svícení.

Trocha historie

Světlomety prošly za dobu automobilismu dynamickým vývojem. V motoristické prehistorii svítila první auta svíčkami uzavřenými v tlustých baňkách na čelní masce vozu. Pak přišel převratný vynález: žárovky. Nejdříve svítily žlutým, později bílým světlem. V 60. letech 20. století se objevila halogenová světla. V 90. letech je začaly vytlačovat xenony. V poslední době jsou velkým hitem LED světlomety. Skromnější verze je většinou používají v kombinaci s halogeny, vyšší úrovně výbavy nabízení tzv. Full LED svícení. Jejich výhodou je kromě mnohem lepší schopnosti zajistit vám dokonalou viditelnost také dlouhá výdrž. Vystačí totiž na celou dobu životnosti vozu. Krabičky s náhradními žárovkami, které mnozí řidiči vozí v zavazadelníku, se tak zřejmě brzy zmizí do propadliště dějin.

Maticová revoluce

Posledním velkým objevem ve světě automobilového svícení jsou maticová světla. Ta se skládají ze spousty jednotlivých diod uložených ve sloupcích. Ve spolupráci s kamerou pak auto zapíná a vypíná diody dle potřeby. Můžete tak takřka neustále používat dálková světla, aniž byste je museli vypínat. Nikdy totiž neoslňujete ostatní auta. Když máte vozidlo v protisměru, vaše auto vypne jen ty ledkové sloupce, které by protijedoucí vozidlo oslňovaly. Dojíždíte-li auto před vámi, světlo vycházející z vašich světlometů ho doslova obtéká. Kromě toho, že se jednotlivé diody vypínají a zapínají dle potřeby, dokážou i měnit intenzitu, takže v zatáčce vám přisvítí tak, aby byla viditelnost optimální. Maticové světlomety vám tedy v každé situaci dávkují maximum světla, ovšem vždy s ohledem na ostatní vozidla.

Tyto světlomety byly až dosud vyhrazeny prémiovým segmentům. Moderní doba je však nyní přináší i do mainstreamových modelů. Příkladem je nový Peugeot 308, který přijde na český trh letos v říjnu, a Peugeot 308 SW očekávaný na začátku příštího roku. Zde se tato technologie nazývá Peugeot Matrix LED Technology. Nové modely slibují mnohem větší účinnost svícení a vyšší bezpečnost v každodenním provozu.

Dokonalou viditelnost v noci podporuje i další asistenční systém, kterým dříve disponovaly výhradně prémiové segmenty, a to systém nočního vidění neboli Night Vision. Dnes ho najdete například u Peugeotu 508, 508 SW a faceliftovaných SUV Peugeot 3008 a 5008. Funkce Night Vision používá infračervenou kameru. S její pomocí umí rozpoznat osoby a zvířata před vozem ve tmě nebo v podmínkách s nízkou viditelností. Systém funguje na dálku 200 až 250 m, tedy více než dosah potkávacích světel, infračervené záběry pak zobrazuje na digitálním přístrojovém panelu v zorném poli řidiče. Můžete se tedy dívat na svět očima nočního predátora. A nejen to, hlavně výrazným způsobem zvýšíte bezpečnost vás i ostatních.

Předchozí

L&B: FORUM Má brát lektor za školení pro ČAK 15 tisíc?

Noerr a KŠB stojí za velkou webhostingovou akvizicí

Další