Mild-hybrid je mezičlánek mezi benzínem a elektřinou. Sice jen na pár let, ale díkybohu za něj!

|

Nad spalovacími motory se už několik let stahují mračna. Budoucnost patří elektromobilům. Než se ale výrobci definitivně přeorientují na elektromobily, mohou se věnovat hybridům, a to jak plug-in hybridům, tedy těm účinnějším a dražším s dojezdem na elektřinu 50 i více kilometrů, tak i mild-hybridům, tedy těm dostupnějším, které auto sice samy neutáhnou, ale zato umí velmi efektivně snížit jeho spotřebu. Do těchto pohonů automobilky v současné době hodně investují, například Peugeot hodlá mild-hybridní pohon aplikovat do celé své osobní modelové řady. Jako první dorazí na trh dvě SUV: první 3008 a krátce nato 5008. Cenově se od klasického vozu se spalovacím motorem tolik neodchýlí (na rozdíl od plug-in hybridu), a přitom budou profitovat z nižší spotřeby a emisí CO2.

Mild-hybrid má oproti plug-in hybridu mnohem menší baterii a s tím související i váhu. Zatímco plug-in hybrid váží o přibližně 300 kg více než srovnatelný benzínový vůz, u mild-hybridu se jedná asi o 70 kg navíc. Malá baterie sice nestačí na to, aby utáhla celé auto, pomáhá však účinně hospodařit s palivem. Nenabíjí se ze sítě, ale používá výhradně energii, kterou si vůz sám vyrobí. To se daří hlavně v městském provozu, kdy vůz často brzdí a zase se rozjíždí. Energie, která při brzdění vzniká, se rekuperací vrací. U vozů značky Peugeot se jedná o systém Hybrid 48V. Ten tvoří benzínový motor PureTech o výkonu 136 koní, který je spojen s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, jejíž součástí je elektromotor. Díky baterii, která se dobíjí za jízdy, nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a snižuje spotřebu paliva až o 15 % v porovnání s benzínovým motorem. SUV Peugeot 3008, které je prvním vozem značky vybaveným mild-hybridním pohonem, může při jízdě ve městě více než 50 % času jezdit ve 100% elektrickém režimu s nulovými emisemi. 

hybrid-malaga (2)

Další odlišností hybridních systémů je to, že u plug-in hybridního pohonu sami rozhodujete, zda vůz pojede čistě na elektřinu, v kombinovaném režimu či výhradně na benzín. U mild-hybridu hospodaření s energií řeší výhradně systémově bez zásahu uživatele vozu. Elektronickým systémům ale můžete plně důvěřovat. Práci mezi spalovací a elektrický motor rozdělují dokonale. Při běžné jízdě oba motory pracují společně, nebo odděleně, aby se optimalizovala spotřeba energie. Při prudké akceleraci poskytuje elektromotor benzinovému motoru při nízkých otáčkách vyšší točivý moment. Při zpomalování se benzinový motor vypne a z elektromotoru se stane generátor, který dobíjí 48V baterii. Ve městě na krátké vzdálenosti a při manévrování je vozidlo poháněno výhradně elektromotorem, tedy v režimu nulových emisí. 

hybrid-malaga (7)

Z podstaty mild-hybridu vyplývá, že nejefektivněji pracuje v městském provozu. Časté brzdění, poskakování v zácpě či dojíždění na semaforech mu umožňuje rekuperovat energii, kterou vám pak štědře vrátí. Oproti vozu s klasickým benzínovým pohonem tak ve městě ušetříte až dva a půl litru paliva na sto kilometrů. Mimo město už vám tolik šťávy neuspoří, konkrétně se jedná o asi 0,7 litru na sto kilometrů. Nejmíň mu sedí dálnice. Tam má stejnou spotřebu jako vůz se spalovacím motorem. V průměru úspora paliva mild-hybridního vozu představuje asi jeden litr na sto kilometrů, což odpovídá snížení emisí asi o 20 gramů CO2 na kilometr.

První modely Peugeot poháněné mild-hybridním ústrojím dorazí už za pár měsíců. První z nich, zmíněné SUV 3008, se chystá na český trh už na podzim. Krátce poté bude následovat velké sedmimístné SUV, Peugeot 5008. V příštím roce dorazí i zbytek osobních vozů: 208, 2008, 308, 308 SW a 408.

hybrid-malaga (8)
Předchozí

Co najdete v novém Lawyers & Business?

Posila PwC Legal, upozornění Aegis Law i nový Justiční dům

Další