Automobilka BMW a její v říjnu představená nová generace prémiového kupé střední třídy řady 4 má kromě potřeby rychlosti ve svých genech také obdivuhodnou odvahu zbourat bez kompromisů všechny zažité stereotypy v hlavách skalních fanoušků této tradiční bavorské značky. A tentokrát to vzala pěkně zostra.
Tak jako na přelomu tisíciletí přinesl do BMW designovou revoluci šéfdesignér Chris Bangle s tehdejší avantgardně pojatou vlajkovou řadou 7 a postavil zažité konvence a představy o designu tradiční německé automobilky rovnou na hlavu, tak i tentokrát BMW žiletkově přesným řezem odstranilo z centra paměti milovníků značky všechny zažité představy o tom, jak má vypadat sportovně střižené kupé ikonické čtyřkové řady. To u nich samozřejmě vyvolalo jistý šok z neznáma, ale zároveň také nemalé vzrušení. S kontroverzí umějí zkrátka v Mnichově již tradičně skvěle pracovat a k BMW neodmyslitelně patří, ať už se to někomu líbí nebo ne.
Nové BMW řady 4 Coupé tak oproti uhlazenému stylu předchozí generace přijíždí jako vyhraněný individualista s dráždivě extravagantním stylem, kterému sebevědomě dominuje expresivní přední část automobilu. Výrazné vertikálně orientované a vpřed skloněné ledvinky masky chladiče nově sahají až téměř ke spodní hraně předního nárazníku a odkazují tak ve zcela osobitém a moderním pojetí na již legendární klasické modely BMW 328 a BMW 3.0 CSi.
Suverénní a doširoka rozkročený postoj nové „čtyřky“ s nízkým čelním sklem a svažující se linií střechy nechává přirozeně vyniknout výrazným bokům. Ty spolu s předními ostře řezanými adaptivními LED světlomety s laserovými moduly a zadními zatmavenými světly se světelnými trubicemi podtrhují dojem síly a individuality, která při pohledu na řadu 4 vyzařuje z každého detailu.
A komu nestačí ani tato silná dávka charakteru, může jej ještě okořenit ostřejším paketem M Sport a nově i paketem M Sport Plus s extra velkými nasávacími otvory, výrazně tvarovaným zadním nárazníkem a celou řadou dalších vylepšení.
Elegantní dvoudveřové kupé je však zejména nositelem sportovních výkonů a symbolem radosti z jízdy pyšnící se dlouholetou tradicí. Technici z Mnichova vycizelovali s pomocí variabilního sportovního řízení již tak špičkovou agilitu a chirurgicky přesné reakce na pohyby volantu, kterou se pyšnila předchozí generace. Rozložení hmotnosti mezi nápravy 50:50, na míru navržené dodatečné výztuhy a precizně odladěný podvozek s progresivními tlumiči (adaptivní M podvozek si můžete nakonfigurovat jako volitelnou výbavu), M sportovní brzdy a M sportovní diferenciál. Tohle vše přináší neoddiskutovatelnou autentičnost a návykovost, která se přirozeně dostaví po průjezdu první zatáčkou při řízení tohoto nekompromisně přesného stroje.
Pomineme-li opravdu ostré BMW M4, je vrcholem mnichovské nabídky čtyřkové řady M model BMW M440i xDrive Coupé poháněný zážehovým řadovým šestiválcem o výkonu 275 kW/374 vylepšeným technologií BMW TwinPower Turbo a mildhybridní technologií zlepšující dynamiku a efektivitu. Svým okamžitým nástupem výkonu a touhou po otáčkách vás tento kultivovaný „třílitr“ vystřelí se strhujícím zvukovým doprovodem na stovku za 4,5 sekundy.
Při tomto letu vás bude v klimatizovaných sportovních sedadlech kromě prémiové kvality interiéru, která učinila od předchozí generace obrovský skok kupředu, hýčkat také nová generace Head-Up displeje s o 70 % větší plochou, Cloudová služba BMW Maps, významně rozšiřující funkčnost navigace a také rozšířená nabídka asistenčních systémů.
Text: Martin Černý