Z garáže mezi největší IT společnosti v České republice

|

Patří mezi největší české společnosti na poli informačních systémů. Jejich softwarové aplikace používá více než 15 000 firem a veřejných institucí. V loňském roce oslavila společnost Asseco Solutions již 30. narozeniny a má před sebou velké plány.

Vlajkovou lodí a zároveň největší produktovou značkou Asseco Solutions je HELIOS, podnikový informační systém, který se dokáže skvěle přizpůsobit potřebám velkých či středních firem i veřejných institucí. K tomu společnost postupem času přidává i další produktové značky a objevuje nová odvětví, kde může firmám pomoci.

Jak to všechno začalo

Asseco Solutions v současné době patří do rodiny nadnárodní ICT skupiny Asseco Group, která je jednou z deseti největších kótovaných IT společností v Evropě. Vznik společnosti se datuje od začátku devadesátých let, kdy se parta přátel rozhodla pracovat na vývoji vlastního softwaru. Pro spřátelené firmy ve svém okolí založili jednoduchý program pro účetnictví, skladovou evidenci a správu majetku, který tehdy pojmenovali HELIOS. Jako pracovní prostor jim tehdy sloužila garáž. Až s prvními úspěchy si mohli dovolit přijmout prvního zaměstnance a pronajmout si kancelář.

Po jednatřiceti letech od svého založení firma zaměstnává více než 300 lidí. Pohodovou firemní a přátelskou kulturu se jí i v tomto případě podařilo udržet. Zaměstnanci nejsou pouze kolegové, ale také přátelé, kteří společně tráví čas i mimo kancelář.

Právě příjemnou náladu v týmu a kvalitní zaměstnance považuje vedení firmy za klíč a hlavní důvod jejich úspěchu. O tom, co všechno pro spokojenost zaměstnanců společnost dělá, na co klade důraz, a jaké aspekty jsou pro ni při výběrových řízeních důležité, pohovořila ředitelka pro business procesy ve společnosti Asseco Solutions Andrea Kovářová, v jejíž zodpovědnosti je od začátku působení i HR na mezinárodní úrovni.

Andreo, prozradíte váš tajný recept na spokojenost zaměstnanců?

Spokojenost je u nás určitě dána tím, že nám na lidech záleží a staráme se o ně. I pokud jde o vybavení, zaměstnanecké benefity, příjemné a neformální kanceláře, což je v našem oboru už dnes spíše standardem. To, co u nás ale lidé oceňují především, je kultura. Nikdo vám tady nestojí za zády, neříká, co přesně a kdy máte dělat. V Asseco Solutions se lidem důvěřuje. Každý má možnost podílet se do určité míry na rozhodování, fungovat samostatně, nikdo není svazován příliš nepružnými procesy. S tím samozřejmě souvisí i flexibilita pracovní doby. Požadujeme výsledky, ale dáváme k jejich dosažení i adekvátní prostor. Typické korporátní nešvary u nás nenajdete.

Spokojenost je základ, ale jde nám také o to, aby to kolegy v práci bavilo, aby cítili motivaci. To je, myslím, ten hlavní klíč k tomu, aby u nás dlouho a rádi zůstávali. Hodně se s nimi bavíme o tom, co je zajímá, co by se chtěli naučit, vyzkoušet si. A snažíme se jim vyjít vstříc, posouvat je dál. Díky tomu jim práce nezevšední, neupadnou do rutiny a stále před sebou vidí nějakou cestu, nějaké příležitosti. Chceme být na špičce v tom, co děláme. Proto našim zaměstnancům nabízíme široké možnosti vzdělávání. To rozhodně není oblast, na které bychom šetřili.

Jakým způsobem pracujete u svých zaměstnanců na tzv. worklife balance? Je možné u vás jednoduše skloubit rodinný život a práci?

V naší společnosti si většina zaměstnanců řídí svůj pracovní čas sama. A i přesto, že do určité míry se pracovní doba řídí potřebami a požadavky zákazníků. Jiné jsou v tomto ohledu zvyklosti ve výrobních firmách a jiné ve finančních institucích, stále však tato flexibilita umožňuje zaměstnancům dobře skloubit pracovní i soukromý život, zájmy a rodinu. Využíváme také možnosti zkrácených pracovních úvazků a potkáte u nás i zaměstnance, kterým jsme již několikrát upravovali pracovní úvazek dle aktuálních potřeb rodiny.

Většina firem v současné době klade důraz na vzdělávání a profesní růst zaměstnanců. Snažíte se kromě vzdělávacích kurzů pracovat také na zlepšování specifických vlastností, které vaši zaměstnanci na konkrétních pozicích potřebují?

Na profesní růst klademe velký důraz. Zaměřujeme se na specifické dovednosti u konkrétních rolí, jako jsou určitě prezentační dovednosti a schopnost argumentace nebo identifikace potřeb zákazníka, protože ten si mnohdy sám není jistý, co přesně potřebuje vyřešit. A náš obchodník musí velmi dobře poznat z verbální i neverbální komunikace, co zákazník skutečně chce, tak aby dokázal uspokojit i ta nevyřčená přání a potřeby. Pozornost věnujeme i individuálnímu rozvoji formou tréninků či vedení interních projektů apod. a nabízíme i pestrou škálu online školení či kurzů, které zaměstnanec může absolvovat v čase, který mu nejlépe vyhovuje. Zájem o vlastní rozvoj je nedílnou součástí budoucího úspěchu.

Jaké vlastnosti jsou pro vás kromě profesních zkušeností při nabírání nových zaměstnanců důležité?

K těm důležitým vlastnostem patří určitě ty, které souzní s našimi firemními hodnotami. A to je především týmovost, tedy ochota spolupracovat, táhnout za jeden provaz a jedním směrem. Oceníme schopnost nebát se věci dělat trochu jinak a neustále je zlepšovat, stejně jako zájem pracovat dál na svém vlastním rozvoji. U nás je pořád co se učit nového, nové technologie, trendy, procesy, legislativa a mnoho dalšího.

Pracujete v oblasti lidských zdrojů s daty a výsledky průzkumů?

Pravidelně využíváme data z průzkumů odměňování jako podklad pro nastavování struktury a výše mezd. Sledujeme i trendy v oblasti poskytování benefitů pro zaměstnance a realizujeme i vlastní průzkum spokojenosti zaměstnanců.

A jak je to v Asseco Solutions s fluktuací zaměstnanců?

Určitě to není o tom, že bychom prosazovali filozofii celoživotního zaměstnání. Myslím, že je v pořádku, že si chce člověk během života vyzkoušet nejen různé role, ale i různá prostředí. Nicméně, když se podíváme na skladbu našich lidí, tak čtvrtina z nich je u nás více než osm let. Velkou radost nám dělá i to, že mnozí z těch, kteří od nás vyrazí za zkušeností či příležitostí jinam, se po čase vracejí s tím, že v Asseco Solutions je to zkrátka bavilo víc.

Jaké jsou typické role, které u vás zaměstnanci zastávají, a čím jsou specifické?

Těchto rolí je u nás opravdu široká paleta a v podstatě neustále otevíráme i role nové. Stále nicméně platí, že klíčové role u nás jsou obchodní pozice, konzultanti a programátoři. Ty jsou naprosto nezbytné při hledání a tvorbě řešení pro klienta. Určitě je zde řada podobností s tím, co dělají lidé v jiných firmách zabývajících se softwarovými řešeními pro koncové uživatele. Nicméně, když se o tom bavíme se zaměstnanci, opakovaně uvádějí několik pro ně důležitých věcí.

U obchodníka je určitě velkou výhodou vyladěný produkt a silná značka, která za ním stojí. Má se o co opřít a může využít reference mnoha z našich klientů. Prodává náš vlastní software a ví, že umíme vytvořit i řešení na míru. Zároveň každý zákazník má u nás jednu kontaktní osobu, takže klienta velmi dobře známe a často zde vznikají vztahy až na osobní úrovni.

Podobné je to i v případě konzultanta, který má vždy možnosti, jak uspokojit klientovy potřeby a nabídnout mu řešení, které mu pomáhá být jedničkou v jeho byznysu a neustále se rozvíjet. Má za sebou právě programátory, kteří tato řešení produktu umí vytvořit. A navíc mohou čerpat z našich opravdu dlouholetých zkušeností. A nespornou výhodou je, že spravují a rozvíjejí software, který je náš, o kterém přesně víme, jak byl postaven. Tvoříme tedy společně tým, který umí poradit, vymyslet a dodat řešení, pod které se rád podepíše.

Jaké lidi vlastně hledáte?

Vedle zmíněných pozic bychom neměli zapomenout ani na ostatní pozice. Projektoví a produktoví manažeři, marketéři či personalisté jsou pro nás neméně důležití. Určitě bych měla zdůraznit, že i u těch klíčových pozic nehledáme jen hotové lidi s bohatou praxí.

Na pozici obchodníka nebo juniorního konzultanta se může úspěšně uplatnit i člověk z jiného oboru, třeba ten, kdo rozumí ekonomickým procesům ve firmách. Myslím, že IT je v tomto směru trochu mytizované odvětví, pod kterým si laik představí pouze vyloženě programátory. Tak to určitě není. Kolem těchto specialistů je celá řada lidí, kteří komunikují s klienty, řídí projekty, plánují práci, poskytují konzultace. Ti všichni se mohou v IT najít a uspět. My říkáme, že profíkem, tedy skvělým konzultantem, obchodníkem nebo třeba programátorem, se člověk nenarodí, že se jím u nás stává.

Oblast firemních informačních systémů se neustále mění a vyvíjí. Jak se připravujete na budoucnost v Asseco Solutions?

Na podzim 2019 jsme například vytvořili nový inovační a vizionářský tým, který se věnuje vývoji budoucích a nadčasových produktů, abychom šli s dobou a patřili mezi společnosti, které budou v této oblasti udávat trend. Naše produkty se snažíme stavět na nových technologiích, abychom zákazníkům dali co nejjednodušší cestou možnost zvolit efektivní řešení. To budeme schopni zajistit díky naší široké partnerské síti, takže si zákazník bude moci vybírat produkty na míru. Také nám dává smysl koncentrovat know-how v oblastech, kde chceme růst a budujeme takzvaná kompetenční centra s konkrétním zaměřením jako například v loňském roce otevřené Business Inteligence centrum.

Pokud vás láká kariéra v IT firmě a chcete dodávat klientům produkty a řešení usnadňující jim práci, být v týmu pohodových lidí a něco se naučit, mohla by být Asseco Solutions pro vás ta pravá příležitost. Určitě si o nich a o jejich produktech přečtěte něco více třeba na webových stránkách
www.assecosolutions.com/cz/ nebo se podívejte rovnou na otevřené pozice na www.assecosolutions.jobs.cz. ×

Andrea Kovářová 

nastoupila do společnosti Asseco Solutions před sedmi lety na pozici Head of HR. Do oblasti IT se přesunula z finančního sektoru, když předtím působila v pojišťovně Amcico AIG, která je dnes známá pod názvem MetLife, či v poradenské firmě Hudson. Zkušenosti má také z oblasti stavebnictví, konkrétně z mezinárodní společnosti Skanska. V Asseco Solutions aktuálně působí na pozici Director of Business Processes, kde má zodpovědnost za řízení mezinárodního HR a nadproduktových týmů Analýza a řízení kvality a Projektová kancelář. V minulosti stála například u zrodu mezinárodních pracovních skupin v rámci skupiny Asseco Solutions, kam patří kromě České republiky také Slovensko, Německo, Rakousko a Švýcarsko.

Asseco Solutions

Společnost Asseco Solutions je největším producentem podnikových informačních systémů na českém a slovenském trhu a v roce 2020 oslavila 30 let od svého vzniku. Softwarová řešení z její produkce jsou distribuována i na dalších trzích v rámci střední Evropy. Společnost se zabývá nejen vývojem, ale také implementací a podporou specializovaných systémů pro organizace všech velikostí v nejrůznějších oblastech jejich působení. Produktové portfolio sahá od informačních systémů pro nejširší spektrum podniků, zabývajících se výrobou, obchodem či službami, až po produkty pro oblast veřejné správy. Mezi nejznámější klienty patří například Albatros, Dermacol, Národní muzeum, Sparkys, Sonnentor nebo Seznam.cz.

Všechny produkty, které společnost svým klientům nabízí, jsou doplněné širokou nabídkou služeb a partnerských řešení. Kromě základních modulů a funkcionalit poskytují též aplikace pro jednotlivé oblasti podnikání, tzv. „oborová řešení“. Asseco Solutions je členem nadnárodní skupiny ASSECO Group. Obrat společnosti za poslední fiskální rok 2020 činil 607 mil. Kč a ke konci tohoto roku v ní pracovalo celkem 343 osob.

Předchozí

Exkluzivně: Jan Holásek se vrací do velké advokacie

Horolezectví mě naučilo pracovat se stresem, to se v advokacii hodí, říká Marek Disman

Další